Detalle de la llamada dalmática de Santa Susana, catedral de Santiago. Foto: Fundación Catedral de Santiago.
Este artículo analiza, por primera vez, la presencia de panni tartarici y otros textiles orientales en la Iglesia de la corona de Castilla entre 1270 y 1385 a través de fuentes documentales, demostrando la existencia de los mismos materiales de lujo que fueron empleados en otros reinos occidentales. Merece destacarse no sólo la abundancia de términos empleados como panni tartarici, suria, damasco, bucaran o tapete entre otros, sino también la gran cantidad de estos textiles listadas en los inventarios. Esta documentación permite identificar algunas de las características de los tejidos y antecede la aparición de algunos de los términos en Castilla con respecto a lo que hasta ahora se había considerado.
Muchas de las iglesias alavesas que se construyeron entre los siglos XII y XIII se decoraron en su interior con pinturas rojas sobre un fondo de cal blanco. Las del muro absidal de la iglesia de San Martín de Tours constituyen un caso extraordinario, tanto por la cantidad de pintura conservada como por la singularidad de su temática. Partiendo de los datos obtenidos en la última restauración, este artículo aborda por vez primera un estudio completo del conjunto, estableciendo un marco cronológico para las diversas capas que se fueron sucediendo. A partir de ahí, se analiza la capa actualmente visible y que corresponde con la más antigua de todas, identificando sus principales figuras. Con ello, se ponen las bases de una cultura visual inadvertida, formada por piezas escasamente atendidas desde la historia del arte como son las lápidas o estelas de diversas cronologías, que nos permitirá desarrollar una reflexión teórica sobre los significados de estas imágenes con relación al tiempo.
The Mass of Saint Gregory (1485–1495). New York. The Metropolitan Museum of Art, 1976.100.24.
This study offers an in-depth exploration of the visual representation of Roman Rite liturgical altars in medieval images from the 13th to the 15th centuries, presenting a fresh perspective on the altar as a central and complex element of medieval liturgical furnishings. It examines key iconographic themes, such as the introit Ad te levavi animam meam and masses celebrated by saints, often depicting divine interventions during the Eucharist. Additionally, the research investigates the role of performative visual elements, such as curtains, which contributed to the depiction of sacred space within altar scenes. These visual devices help convey the altar as a space imbued with spiritual significance. Drawing on a wide range of contemporary visual and documentary sources, the study traces the continuity and variation in the altar’s iconography, offering a nuanced understanding of its role in medieval Christian worship. By examining how artists employed visual symbolism to emphasize the sanctity of the altar, this research sheds new light on the ways medieval altars were imagined and represented in the broader context of medieval art.
An essential element among medieval church furnishings was the tabernacle or sacrament house, where the consecrated Host was placed for storage toward the end of the Mass. While the most numerous and best studied of such tabernacles to survive are in and around Germany, this article offers a first comprehensive account of medieval tabernacles preserved in the Basque Country (País Vasco/Euskadi) of northern Spain; scholars have hitherto overlooked these tabernacles. The focus here is on tabernacles created between the councils of Lateran IV (1215) and Trent (1545–1563), when a lack of clear prescriptions resulted in considerable variety. All examples studied were produced in the late Gothic and early Renaissance styles, and these tabernacles’ forms fall into two types: wall niches and freestanding towers. Many tabernacles consist only of architectural frames, but some feature elaborate iconographic programs; while some are true works of art, many others are rather modest or based on fine models but executed in a provincial manner.